• Biuletyn Informacji Publicznej Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie

Problemy Oświaty i Wychowania

„Problemy Oświaty i Wychowania”, czasopismo wydawane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, od grudnia 2015 r. ukazuje się w wersji elektronicznej – w formacie PDF na stronie internetowej cdn.leszno.pl oraz w formie tagów.

Kształtowanie wartości, wychowanie w szkole nie może być przypisane tylko do zajęć z wychowawcą.

Zupełnie zbędne będzie w tym miejscu przypominanie oblicza współczesnego świata. Obserwujemy je na co dzień. W tym świecie funkcjonują również nasi uczniowie. Nie jest też moim celem utyskiwanie, jacy oni są, ale niewątpliwie obserwacja rzeczywistości, szczególnie w kontekście więzi międzyludzkich, komunikacji interpersonalnej, nie nastraja optymistycznie.

Pokaż mi swój telefon, a powiem Ci kim jesteś.

Nauczyciel wchodzi do klasy, ale uczniowie nie zwracają na niego uwagi, są zajęci swoimi telefonami. Nie reagują na próby rozpoczęcia lekcji.

To skrajność czy codzienność współczesnej polskiej szkoły?

Pomysłów kilka na integrację

We wrześniu każdy nowy wychowawca w naszej szkole otrzymuje możliwość przeprowadzenia w swojej klasie dnia integracyjnego, który uważam za świetnym pomysł. Wykorzystałam taki dzień i pod okiem naszego szkolnego pedagoga przeprowadziłam zajęcia.

Co zatem można zrobić, żeby mimo wszystko przygotować ucznia nie tylko do egzaminu, ale właśnie do tego, do czego służy język, a więc do użycia go w różnych sytuacjach komunikacyjnych dnia codziennego? Proponuję zestaw ćwiczeń, gier i zabaw, które przeznaczone są dla różnych grup wiekowych, dla grup o różnym stopniu zaawansowania, a które być może pomogą w rozwinięciu sprawności mówienia.

Czy (…) metody stosowane w nauczaniu języka obcego w przedszkolu powinny być inne niż te stosowane u dzieci starszych?

Język służy do różnych celów, jest środkiem interakcji społecznej, pozwala realizować różne cele komunikacyjne, a więc można powiedzieć, że jest swego rodzaju działaniem, które łączy w sobie czynności typowo językowe, ale także pozajęzykowe jak np. komunikaty niewerbalne.

Z doświadczeń belferskich.

„Będąc dojrzałą nauczycielką, przyszła do mnie 2e i zapytała, o co chodzi z tą rozprawką.” No cóż, wiemy dobrze, że po sprawdzeniu kilkunastu prac uczniowskich sami zaczynamy mieć problemy i z ortografią, i ze składnią, a czasem i z depresją. Wtedy czas na refleksję.

 „Nikt nie czyta oprócz nas, którzy jesteśmy w wieku szkolnym, i tylko dlatego, że nas zmuszają siłą”

To zdanie wypowiedziane przez bohatera „Ferdydurke” słyszymy niczym mantrę z ust wielu współczesnych uczniów. Opinię tę powtarzają nauczyciele, rodzice, dziennikarze. Na szczęście nie dotyczy ona wszystkich młodych ludzi, którzy z różnych względów sięgają jednak po książki.

Sposób na lekcję

W spółczesna szkoła, a przede wszystkim nasi uczniowie stawiają przed nami, nauczycielami, nieustanne wyzwania. Dotyczą one głównie sposobów uatrakcyjniania lekcji, podejmowania prób zaangażowania ucznia w jej przebieg.

 

 

 

 

Pytanie 1

Dlaczego jesteś nauczycielem?

By tak rzec - pytanie na otwarcie, pytanie dość fundamentalne. Czy po to by zarabiać pieniądze, które potem przelejesz na konto spółdzielni mieszkaniowej? Może to coś więcej niż uczenie innych za ich pieniądze? Może to sposób na wychodzenie poza samego

 

Szanowni Państwo, przed Państwem kolejne elektroniczne wydanie czasopisma Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie.

W tym numerze swoimi doświadczeniami – jako nauczyciele przedmiotów, ale także nauczyciele wychowawcy – podzielą się nasze Koleżanki, nasi Koledzy z leszczyńskich szkół.

Znajdziecie tez Państwo „szczyptę” wiedzy koniecznej w naszym zawodzie, koniecznej w nieustannym doskonaleniu się.

Polecamy szczególnie autoprezentację Grzegorza Lorka, skłaniającą do wielu przemyśleń w kontekście naszej pracy.

Trwa jeszcze rok szkolny, a jednym z kierunków polityki oświatowej jest rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, dlatego też zamieszczamy propozycje działań promujących czytelnictwo.

Kolejny numer „Problemów Oświaty i Wychowania” ukaże się przed zakończeniem roku szkolnego. Mamy nadzieję, że będziemy mogli zaprezentować Państwu ofertę szkoleń w CDN na nowy rok szkolny.

Zespół redakcyjny

 


 

Od grudnia 2015 r. „Problemy Oświaty i Wychowania” wydawane są jedynie w wersji elektronicznej. Przez długie lata redaktorem naczelnym naszego czasopisma była pani Krystyna Chorostecka, nauczyciel bibliotekarz w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej w Lesznie. To ona czuwała nad całością działań.

Za to wszystko z całego serca dziękujemy.

Pani Krystyna Chorostecka nie porzuciła „Problemów Oświaty i Wychowania”. Nadal jest w zespole redakcyjnym, w którym dzielimy się zadaniami i zabiegamy o to, aby efekty naszej pracy były dla czytelników satysfakcjonujące.


 

Członkowie zespołu redakcyjnego

Kontakt

 Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie

ul. Bolesława Chrobrego 15
64-100 Leszno

tel. 65 529 90 62
fax 65 529 31 09
NIP: 697-10-20-103
REGON: 00 1387 29 0000 000
e-mail: oswiata@cdn.leszno.pl

Numer rachunku BZ WBK O/Leszno 71 1090 1245 0000 0001 1532 8876

Redakcja

Godziny urzędowania

Sekretariat

poniedziałek - 8:00 - 16:00
wtorek-piątek 7:30 - 15:30


Organizacja szkoleń
poniedziałek - piątek: 7.30-15.30, parter/pokój nr 13


Biblioteka

Leszno pn – pt 9.00 – 18.00
Filia Rawiczu i Kościanie pn, wt, pt 9.00 – 17.00
śr, cz 9:00 - 16:00
Filia w Gostyniu - pn, wt, pt 9:00 - 17:00
śr 9:00 - 16:00
cz 9:00 - 16:00

 

Obserwuj Nas

Bądź na bieżąco z informacjami CDN Leszno