Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
Materiały dostępne w zbiorach biblioteki pedagogicznej w Lesznie:
-
Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty - dylematy – trendy / Anna Seretny, Ewa Lipińska. Universitas;
IBUK Libra, 2012. - 308 s.
-
Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław
E. Gębal, Władysław Miodunka. Wydawnictwo Naukowe PWN;IBUK Libra, 2020. - 450 s.
-
Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie / Przemysław E. Gębal. Wydawnictwo Naukowe PWN ;
IBUK Libra, 2019. - 508 s.
-
Dzieci migrantów zarobkowych : obywatele Europy czy eurosieroty?/ Ireneusz Kawecki
[i in.]. Kraków : Wydaw. Nauk. Uniw. Pedagogicznego, 2015. - 234 s. ; 21 cm
Sygnatura: 93248
-
Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole / redakcja naukowa Iwona Chrzanowska, Grzegorz Szumski. - Wydanie 2020, dodruk wydania 2019.Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2020. - 333, [3] strony : ilustracje, wykresy ; 24 cm. (Seria Naukowa ; t. 7)
Sygnatura: 95399
-
Edukacja międzykulturowa : poradnik dla nauczyciela : praca zbiorowa / pod red. Anny Klimowicz.Warszawa : Wydaw. CODN, 2004. - 340 s. ; 30 cm.
Sygnatura: 84205-Czyt.-XXII-U
-
Kreowanie tożsamości dziecka : wyzwania edukacji międzykulturowej / Jerzy Nikitorowicz. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
Sygnatura: 85878
-
Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego / Ewa Lipińska. Kraków : Universitas;
IBUK Libra, 2023. - 256 s.
-
Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie od września 2022 roku / Małgorzata Celuch, Wanda Pakulniewicz, Marta Wysocka. Wiedza i Praktyka;
IBUK Libra, 2022. - 188 s.
-
Ludyczność w (glotto)dydaktyce / red. Michalina Biernacka, Paulina Kaźmierczak, Agnieszka Banach. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego;
IBUK Libra, 2020. - 222 s.
-
Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2.Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1980. - 290, [2] s. ; 21 cm.
Sygnatura: 41431 – 41433
-
Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym : od małej ojczyzny do globalnego świata / Daniel Wiśniewski.Warszawa : Difin, 2015. - 196 s. ; 23 cm.
Sygnatura: 93464
-
Migracja w języku, literaturze i kulturze / red. Maria Migodzińska, Agnieszka Stawikowska-Marcinkowska. Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego;
IBUK Libra, 2021. - 328 s.
-
Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza - stan – perspektywy / Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Władysław Miodunka, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Jolanta Tambor, Tadeusz Zgółka, Karolina Graboń, Małgorzata Smereczniak.Warszawa : Uniwersytet Śląski;
IBUK Libra, 2005. - 328 s.
-
Nauka języka obcego w perspektywie ucznia / red. nauk. Hanna Komorowska. Warszawa : Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf - Wiesław Łoś, 2011. - 422, [2]s. ; 24 cm.
Sygnatura: 89661
-
Plany życiowe młodzieży z doświadczeniem emigracyjnym / Katarzyna Skiba.[Kraków] : Ridero, 2016. - 88 stron : ilustracje ; 21 cm.
Sygnatura: 93885, 94996
-
Procesy inkluzji dzieci uchodźców z Ukrainy na przykładzie szkół podstawowych w Gorzowie Wielkopolskim. / Beata Orłowska, Łukasz Budzyński, Joanna Lubimow. Wydawnictwo Naukowe
E Book;IBUK Libra, 2022. - 315 s.
-
Trudne lekcje języka polskiego : ku rozwiązaniom praktycznym / redakcja Anna Janus-Sitarz, Agnieszka Handzel, Agnieszka Kania, Agnieszka Kulig. Kraków : Universitas, cop. 2015. - 239 stron.
Sygnatura: 94437
-
Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole / Bożena Roszak. Leszno : Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2018. - 20 stron.
Sygnatura: 94909-Czyt.-XXVI-7c
-
Wierszyki wspomagające naukę gramatyki : (z ćwiczeniami gramatycznymi oraz poszerzającymi leksykę). Dla dorosłych obcokrajowców. Poziom A1 & / Rutkowska Izabela. Kraków : Universitas;
IBUK Libra, 2020. - 72 s.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Adaptacja uczniów z Ukrainy z perspektywy nauczyciela języka polskiego jako obcego \ Edyta Zarembska-Marciniak // Problemy Oświaty i Wychowania. - 2022, nr 2, s.7-9.
2. Nie tylko ortografia : wybrane problemy kształcenia odmiany pisanej języka w nauczaniu dzieci z doświadczeniem migracyjnym w polskich szkołach / Agnieszka Rypel // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 2, s. 11-17.
3. Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej i irlandzkiej / Wioletta Hajduk-Gawron // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 2, s. 19-25.
4. O trudnościach związanych z przyswajaniem słownictwa specjalistycznego przez cudzoziemców / Michalina Rittner // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 2, s. 31-37.
5. Czego potrzebuje współczesna szkoła wielokulturowa? : Polszczyzna jako język szkolnej edukacji - refleksje nauczycieli oddziału przygotowawczego / Anna Mikulska // Języki Obce w Szkole. 2019, nr 1, s. 61-66.
6. Strategie konwersacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie progowym / Izabela Wieczorek // Języki Obce w Szkole. 2019, nr 1, s. 87-93.
7. O świadomości fonetycznej osób udostępniających w serwisie YouTube materiały dla obcokrajowców uczących sie języka polskiego / Ewa Badyda // Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 2, s. 43-48.
8. Pomoce Montessori w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Ewa Piotrowska-Rola, Marzena Porębska // Języki Obce w Szkole. 2020, nr 1, s. 73-79.
9. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz // Edukacja. - 2019, nr 3, s.42-53.
10. Nauczanie języka polskiego jako drugiego w świetle założeń dydaktyki konstruktywistycznej : autorski model glottopedagogiczny / Przemysław Gębal, Monika Nawracka // Edukacja. - 2019, nr 3, s.54-67.
11. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniami migracji : język polski w klasach 4-8 / Małgorzata Gębka-Wolak // Edukacja. - 2019, nr 3, s.68-84.
12. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej - sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.7-22.
13. "Code-mixing" - zakłócony proces komunikacji czy przejaw funkcjonalnego użycia języka? / Joanna Botwin // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.23-34.
14. Podejście naturalne i TPR w praktyce nauczania JPJO / Jan Oko // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.35-48.
15. "Cześć! Jestem Tom", czyli nauka mówienia w języku polskim dla obcokrajowców. Propozycja lekcji dla początkujących / Patrycja Kubicha // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.49-66.
16. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.67-77.
17. "Polski krok po kroku" jako źródło zadań rozwijających świadomość językową związana z przymiotnikami / Piotr Raczyński // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.79-92.
18. Nauka poprzez zabawę. Metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 1,
s.93-106.
19. Wątek kultury ludowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Alicja Trukszyn // Język polski w szkole ponadpodstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.23-40.
20. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra // Język polski w szkole ponadpodstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.53-67.
21. "Jak ci minęły wakacje?", czyli propozycja lekcji swobodnej wypowiedzi ustnej w języku polskim dla obcokrajowców. Poziom średnio zaawansowany / Patrycja Kubicha // Język polski w szkole ponadpodstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.85-101.
22. Komunikacja ukierunkowana na ucznia - formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna // Język polski w szkole ponadpodstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.103-111.
23. Uczeń wschodniosłowniański w polskiej szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz // Język polski w szkole ponadpodstawowej. - 2021\2022, nr 1, s.113-128.
24. Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mateusz Wysocki // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021\2022, nr 2, s.73-87.
25. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik // Polonistyka. - 2022, nr 3, s.15-19.
26. Czy tak bardzo inne? O zdalnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich / Dominika Izdebska-Długosz // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021\2022, nr 2, s.71-83.
27. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) /Joanna Gałwiaczek // Polonistyka. - 2022, nr 4, s.11-15.
28. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? /Dominika Lewandowska // Polonistyka. - 2022, nr 4, s.25-28.
29. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) /Katarzyna Włodkowska // Polonistyka. - 2022, nr 4, s.29-31.
30. Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie?" /Justyna Hanna Budzik // Polonistyka. - 2022,
nr 4, s.32-35.
31. Zacznij od A : Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi /Aleksandra Dobke // Polonistyka. - 2022, nr 4, s.48-52.
32. Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s.42-44.
33. Testowanie rozumienia tekstu pisanego w środowisku cyfrowym : na przykładzie języka polskiego jako obcego / Dominika Bucko // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 3, s. 37-44.
Oprac. A. Szabała
CDN PBP w Lesznie