Praca z uczniem zdolnym
Praca z uczniem zdolnym
(wybór literatury ze zbiorów PBP w Lesznie)
Książki:
1. Astronomia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Sylwester Kołomański, Grzegorz Żakowicz, Arkadiusz Berlicki ; konsult. Tomasz Mrozek, Rozalia Ligus ; Fundacja Edukacji Międzynarodowej. - Wrocław : Drukarnia Kid, 2013.
Sygnatura: Pd-6461, Pd-6462
2. Biologia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Joanna Łubocka, Józef Krawczyk ; konsult. Wojciech Małecki, Barbara Zimoń-Dubowik ; Fundacja Edukacji Międzynarodowej. - Wrocław : Drukarnia Kid, 2013.
Sygnatura: Pd-6463, Pd-6464
3. Chemia : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Dorota Strutyńska-Duszyńska, Tomasz Misiaszek ; konsult. Wojciech Małecki, Barbara Zimoń-Dubowik ; Fundacja Edukacji Międzynarodowej. - Wrocław : Drukarnia Kid, 2013.
Sygnatura: Pd-6465, Pd-6466
4. Czas wolny... od nudy : zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych / Tomasz Knopik. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 93118, 93119, 93120-Czyt. XX C 8
5. Czy moje dziecko jest zdolne? / Alicja Borowska. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009.
Sygnatura: 93558
6. Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego / Agnieszka Hłobił. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.
Sygnatura: 90524-Czyt.-XXI-B
7. Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane / Janet Bates, Sarah Munday ; [tł. Robert Waliś]. - Warszawa : Wydawnictwo K.E. Liber, 2005.
Sygnatura: 85715
8. Edukacja osób zdolnych / redakcja naukowa Eugeniusz Piotrowski, Maria Porzucek-Miśkiewicz. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019.
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 302)
Sygnatura: 95099
9. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych : studium społeczno-pedagogiczne / Beata Dyrda. - Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2012.
Sygnatura: 90247
10. Fizyka : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Stanisław Plebański, Tomasz Greczyło, Rafał Jakubowski ; konsult. Rozalia Ligus ; Fundacja Edukacji Międzynarodowej. - Wrocław : Drukarnia Kid, 2013.
Sygnatura: Pd-6467, Pd-6468
11. Jak odkrywać i rozwijać uzdolnienia przyrodnicze uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej / Urszula Grygier, Beata Jancarz-Łanczkowska, Krzysztof T. Piotrowski. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 91646-XXII-L
12. Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne? / Hanna Stachera, Anna Kijo, Justyna Wilińska. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 93112, 93113-Czyt. XXII H-3
13. Jak pracować z uczniem zdolnym? : poradnik dla nauczycieli historii / Małgorzata Machałek ; współpr. Jarosław Usowicz. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 91480, 91481, 91482, 91483-Czyt.-XXII-G
14. Jak pracować z uczniem zdolnym? : poradnik nauczyciela matematyki : praca zbiorowa / pod red. Małgorzaty Mikołajczyk ; [aut. Jacek Dymel et al. ; Ośrodek Rozwoju Edukacji]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012.
Sygnatura: 90443, 90444, 90445-Czyt.-XXII-H
15. Jak pracować ze zdolnymi? : poradnik dla nauczycieli i rodziców / Marcin Braun, Maria Mach. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2012].
Sygnatura: 89989, 89990, 89991-Cyt. XXV-B
16. Matematyka : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Sławomir Wójcik, Jerzy Janowicz, Zbigniew Lorkiewicz ; konsult. Stanisława Socha, Maria Szecówka-Nowak ; Fundacja Edukacji Międzynarodowej. - Wrocław : Drukarnia Kid, 2013.
Sygnatura: Pd-6473, Pd-6474
17. Model pracy z uczniem zdolnym w gimnazjum. 2 / Teresa Dąbrowska [i in.]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 91601, 91602, 91603, 91648-Czyt.-XXI-B
18. Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej : jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?. 1 / Iwona Fechner-Sędzicka. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 91598, 91599, 91600, 91647-Czyt.-XXI-B
19. Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej. 3 / Kinga Gałązka, Ewa Antonina Muzioł. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 92085, 92086-Czyt.-XXI-B
20. Poradnik pracy z uczniem zdolnym w zakresie fizyki w szkole ponadgimnazjalnej / Włodzimierz Zielicz. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012.
Sygnatura: 90334, 90335, 90336-Czyt.-XXII-J-2, 90467, 90468
21. Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie : poradnik dla nauczycieli / Elżbieta Szkurłat [ i in.]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 93110, 93111-Czyt. XX-F
22. Praca z uczniem zdolnym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych / Teresa Kosyra-Cieślak. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 90454, 90455, 90456, 90457-Czyt.-XXII-D
23. Praca z uczniem zdolnym na zajęciach lekcyjnych z wiedzy o społeczeństwie : poradnik dla nauczycieli : myślę jak obywatel : mam wpływ na to, co się dzieje wokół mnie / Lidia Pasich, Jolanta Gwóźdź. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 90470, 90471, 90472, 90473-Czyt.-XXII-G-1
24. Praca z uczniem zdolnym na zajęciach z przedmiotów artystycznych : poradnik dla nauczycieli / Celina Zbrzeźna, Anita Przybyszewska-Pietrasiak, Grażyna Ratajczak-Nadolska. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 93117-Czyt. XX C 7, 93116
25. Raport z realizacji i ewaluacji systemu pracy z uczniem zdolnym w województwie małopolskim w ramach projektu DiAMEnT - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty : projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działania 9.1.2 / oprac. Otylia Pulit-Parszewska. - Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu, 2012
Sygnatura: 92043
26. Razem z dzieckiem / Marzena Kędra, Monika Zatorska. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 92096, 92097-Czyt.-XXII-C
27. Rozpoznać, wspierać, rozwijać : poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny / Marzenna Czarnocka, Maria Foryś, Kinga Truś. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 93121, 93122-Czyt. XXI B
28. Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej : poradnik dla nauczyciela / Iwona Fechner-Sędzicka, Barbara Ochmańska, Wiesława Odrobina. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012.
Sygnatura: 90099, 90100, 90101, 90102-Czyt. XXII-C 5
29. Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego / Joanna Sobańska-Jędrych, Beata Karpeta-Peć, Marta Torenc. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 91595, 91596, 91597, 91649-Czyt.-XXII-E
30. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży : praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach / [Katarzyna Leśniewska, Ewa Puchała, Lilianna Zaremba ; współpr. Emilia Wojdyła]. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2011.
Sygnatura: 90351-Czyt.-XX-K-1
31. System pracy z uczniami zdolnymi w województwie małopolskim jako produkt finalny projektu DiAMEnT - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty : materiały dla kluczowych instytucji oświatowych i samorządowych / [zespół projektu DiAMEnT] - Kraków : Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, [2015].
Sygnatura: 92042
32. Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu "Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym" / zespół Natalia Cybis [i in.]. - Wyd. 2. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.
Sygnatura: 91396, 91397, 91650
33. Uczeń zdolny - metody pracy / Małgorzata Boraczyńska [i in.]. - Warszawa : : Spółka Wydawnicza "Raabe", cop. 2012.
Sygnatura: 90301, 90302-Czyt.-XXI-B
34. Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych / pod red. nauk. Wiesławy Limont i Joanny Cieślikowskiej. T.1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.
Sygnatura: 86015
35. Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych / pod red. nauk. Wiesławy Limont i Joanny Cieślikowskiej. T.2, Uczeń-Nauczyciel-Edukacja. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.
Sygnatura: 86016
36. Wychowanie fizyczne - praca z uczniem zdolnym / Michał Bronikowski, Adam Kantanista, Agata Glapa. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014.
Sygnatura: 92048, 92049-Czyt.-XXII-O, 93114, 93115
37. Zabawy ze sztuką : podręcznik metodyczny : praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach : grupy wiekowe: 5-7 lat, 7-9 lat i 9-13 lat : (ponad 100 tematów plastycznych) / Anna Kalbarczyk. - Wyd. 3. - Kraków : Oficyna Wydawnicza"Impuls", 2006.
Sygnatura: 88503-Czyt.-XXII-M1
38. Zafascynowani światem : efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej / Tomasz Knopik ; Ośrodek Rozwoju Edukacji. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018.
Sygnatura: 94919, 94920
39. Zdolne dziecko : pierwsza pomoc / Marcin Braun, Maria Mach. - [Warszawa] : Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, [2012].
Sygnatura: 93266
40. Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych : poradnik dla nauczycieli i wychowawców : praca zbiorowa / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej, Dominiki Jastrzębskiej. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2012].
Sygnatura: 89992, 89993, 89994-Czyt. XXV-B
41. Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych : rozpoznawanie i przeciwdziałanie / Beata Dyrda. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.
Sygnatura: 87577, 87578
Artykuły z czasopism:
1.DZIECKO ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w grupie rówieśniczej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej / Anna Łojek // Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane. - 2014/2015, nr 2, s.101-103
2.FUNKCJA szkoły w rozwoju ucznia zdolnego we wczesnej edukacji / Joanna Skoczylas // Nowa Szkoła. - 2016, nr 2, s.34-45
3.IDENTYFIKOWANIE ucznia zdolnego w szkole / Joanna Skoczylas // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2016, nr 6, s.23-29
4.JAK odkrywać i rozwijać zdolności uczniów? / Mariola Tracz // Geografia w Szkole. - 2016, nr 2, s. 30-33
5. JAK pracować z uczniem zdolnym na lekcji języka obcego? / Małgorzata Piotrowska-Skrzypek // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 3, s. 43-46.
6. JAK pracować z uczniem zdolnym? / Bogdan Urbanek // Nowa Szkoła. - 2016, nr 7, s.32-43
7. NAUCZANIE indywidualne - kiedy, komu, w jakim trybie? / Dorota Mielcarek // Dyrektor Szkoły. - 2012, nr 12, s.80-83
8. O ŻAŁOSNYM losie szkolnym uzdolnionych matematycznie dzieci i jak to można zmienić / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska ; rozm. Beata Igielska, Paweł Polowczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2013, nr 6, s.3-7
9. PRACA z dzieckiem zdolnym / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. - 2021, nr 6, s.45-50
10. PROJEKT zajęć dla uczniów uzdolnionych / Katarzyna Pluta // Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane. - 2012/2013, nr 3, s.86-93.
11. PRZYGOTOWANIE nauczycieli przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej do rozpoznawania w grupie rówieśniczej dzieci zdolnych / Samanta Derwich-Zdybel // Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s.5-16
12. ROZPOZNAWANIE potrzeb edukacyjnych uczniów / Beata Bryś // Dyrektor Szkoły. - 2013, nr 5, s.52-59
13. ROZWÓJ talentów wychowanków metoda tutoringu / Agnieszka Rowicka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2015, nr 4, s.28-40
14. SZKOLNE kuźnie talentów / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. - 2014, nr 6, s.64-67
15. UCZEŃ szczególnie uzdolniony / Kaja Chojnacka // Remedium. - 2015, nr 1, s.28-29
16. UCZEŃ zdolny jako uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Tomasz Knopik // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 3, s. 13-18.
17. UCZEŃ zdolny w warunkach współczesnej szkoły / Bogumiła Bobik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2013, nr 9, s.31-36
18. UCZEŃ ze SPE w świetle nowej reformy / Beata Bryś // Dyrektor Szkoły. - 2012, nr 12, s.74-76
19. UZDOLNIENIA matematyczne maluchów : (z badań) / Lidia Jastrzębska // Nowa Szkoła.- 2011, nr 9, s. 17-23.
20. WSPIERANIE uczniów zdolnych / Urszula Solińska // Wychowawca. - 2016, nr 5, s.16-17
21. WSPIERANIE zdolności i talentów uczniów w szkole podstawowej / Gertruda Zając // Wychowawca. - 2014, nr 9, s.12-15
22. ZADANIA szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego / Beata Bryś // Dyrektor Szkoły. - 2013, nr 1, s.54-57
23. ZDOLNOŚCI językowe : podstawy teoretyczne i implikacje dydaktyczne / Ewa Maciejewska-Stępień // Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 3, s. 25-29.
Netografia:
https://core.ac.uk/download/pdf/70916085.pdf
https://www.npseo.pl/data/documents/3/243/243.pdf
https://www.ore.edu.pl/2014/12/metody-i-formy-pracy-z-uczniem-zdolnym/
http://www.poradniarawicz.pl/jak-pracowac-z-uczniem-zdolnym/
https://repo.uni.opole.pl › docstore › download.pdf
Oprac.: Ewa Staniszewska
CDN-PBP w Lesznie