Ruch jednostajny prostoliniowy - film dydaktyczny
Wszystkie powyższe założenia wymagają jednak takiego wyposażenia pracowni w sprzęt laboratoryjny, aby możliwa była praca uczniów choćby w kilkuosobowych zespołach, co niestety najczęściej generuje wysokie koszty. Z doświadczenia wiem, że w przypadku wielu szkół jest to przeszkoda nie do pokonania. Dlatego też chciałbym zaproponować, w postaci krótkich filmów dydaktycznych, pomysły na taką realizację eksperymentów uczniowskich, by wymagane nakłady finansowe były jak najniższe. Umożliwiłoby to ich wykonanie w małych zespołach uczniowskich przy minimalnych kosztach, jednocześnie – pomimo prostoty użytej aparatury – pozwalając na zebranie takich danych, by realne było ich przetworzenie i uzyskanie wyników obarczonych niepewnościami pomiarowymi o rozsądnej wielkości.
Zaczynamy od początku, czyli od kinematyki, a konkretnie od ruchu jednostajnego prostoliniowego. Z jednej strony w założeniu film ma być swoistym instruktażem dla nauczyciela prowadzącego zajęcia. W związku z tym w filmie znaleźć można wykaz wymaganych materiałów i przyrządów, sposób ich montażu oraz metodę wykonania doświadczenia. Z drugiej strony zawiera przykładowe rezultaty pomiarów i ich kompletne przetworzenie prowadzące do sformułowania wniosków, tak więc możliwe jest wykorzystanie tej części filmu w formie projekcji w ramach prowadzonych zajęć.