Pan Tadeusz – materiały poszkoleniowe ORE.

Grupa 1 – Gospodarstwo

  1. Dokonaj głosowej interpretacji tekstu. Weź udział w castingu.
  2. Od ogółu do szczegółu – zakreśl we fragmencie wyrazy opisujące otoczenie dworu - kolorem czerwonym – rzeczowniki, niebieskim - przymiotniki.
  3. Sprawdź w słowniku wyrazy dla ciebie niezrozumiałe np. ruczaj, użątek, dostatek …, objaśnij własnymi słowami ich znaczenie.
  4. Określ symbolikę bramy.
  5. Wyobraź sobie, że jesteś przechodniem, właśnie przekroczyłeś tę bramę. Co czujesz?
  6. Co należy do tła, planu ogólnego, detali, cech dla tej rzeczywistości charakterystycznych.
  7. Wyobraź sobie, że jesteś Tadeuszem – młodym pankiem – wymień, co widzisz jego oczyma.
  8. Naszkicuj plan opisanego miejsca akcji. Co widzisz? Wykorzystaj w tym celu zakreślone i objaśniane wyrazy. Wybierz formę wizualizacji tego miejsca.

lapbook - ???

Grupa 2

  1. Cel ogólny: Kształcenie kompetencji literackich , językowych i komunikacyjnych, rozwijanie zdolności rozumienia fragmentu tekstu literackiego w kontekście całości.
  2. Uczeń :
  • rozpoznaje w wypowiedziach części mowy… i określa ich funkcje w tekście,
  • wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi i dokonuje ich hierarchizacji,
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich,
  • wykorzystuje w interpretacji utworów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze,
  • gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi.
  • Metody pracy: eksplikacja tekstu literackiego.
  1. Pomoce dydaktyczne: literatura, waga z szalami, mapa nieba.
  2. Czas: 1 godzina lekcyjna
  3. Tok lekcji:
  • Wysłuchanie fragmentu Księgi VIII Zajazd od słów: "Mrok gęstniał; tylko w gaju…do słów z nich to ludzie wag i szal wzór wzięli dla siebie"
  • Zadanie 1: Odpowiedz na pytanie: Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie? Wypisz rzeczowniki nazywające elementy świata natury. Wskaż czasowniki, które na te zmiany wskazują.
  • Zadanie 2: Jaka relacja łączy „niebo” i „ziemię”? Znajdź odpowiedni fragment tekstu i nazwij środek stylistyczny oraz określ jego funkcje.
  • Zadanie 3: Znajdź w dostępnych źródłach wyjaśnienie nazw: Kastor i Polluks, Lele i Polele, Litwa, Korona.
  • Zadanie 4: Określ symbolikę Wagi. Znajdź gwiazdozbiór Wagi na mapie nieba. Wypisz wszystkie występujące w tekście pary.
  • Zadanie 5: Odpowiedz cytatem na pytanie: Po co Bóg „wagi złociste zawiesił na niebie”?
  • Zadanie 6: Odpowiedz dlaczego w gminnym zodiaku Lele i Polele zastąpiono Litwą i Koroną?
  • Podsumowanie lekcji. Dyskusja na temat: Na czym polega równowaga świata, a z czego rodzą się konflikty?