Wiązka zadań - "Pan Tadeusz"
Pan Tadeusz – materiały poszkoleniowe ORE.
Grupa 1 – Gospodarstwo
- Dokonaj głosowej interpretacji tekstu. Weź udział w castingu.
- Od ogółu do szczegółu – zakreśl we fragmencie wyrazy opisujące otoczenie dworu - kolorem czerwonym – rzeczowniki, niebieskim - przymiotniki.
- Sprawdź w słowniku wyrazy dla ciebie niezrozumiałe np. ruczaj, użątek, dostatek …, objaśnij własnymi słowami ich znaczenie.
- Określ symbolikę bramy.
- Wyobraź sobie, że jesteś przechodniem, właśnie przekroczyłeś tę bramę. Co czujesz?
- Co należy do tła, planu ogólnego, detali, cech dla tej rzeczywistości charakterystycznych.
- Wyobraź sobie, że jesteś Tadeuszem – młodym pankiem – wymień, co widzisz jego oczyma.
- Naszkicuj plan opisanego miejsca akcji. Co widzisz? Wykorzystaj w tym celu zakreślone i objaśniane wyrazy. Wybierz formę wizualizacji tego miejsca.
lapbook - ???
Grupa 2
- Cel ogólny: Kształcenie kompetencji literackich , językowych i komunikacyjnych, rozwijanie zdolności rozumienia fragmentu tekstu literackiego w kontekście całości.
- Uczeń :
- rozpoznaje w wypowiedziach części mowy… i określa ich funkcje w tekście,
- wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi i dokonuje ich hierarchizacji,
- określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich,
- wykorzystuje w interpretacji utworów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze,
- gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi.
- Metody pracy: eksplikacja tekstu literackiego.
- Pomoce dydaktyczne: literatura, waga z szalami, mapa nieba.
- Czas: 1 godzina lekcyjna
- Tok lekcji:
- Wysłuchanie fragmentu Księgi VIII Zajazd od słów: "Mrok gęstniał; tylko w gaju…do słów z nich to ludzie wag i szal wzór wzięli dla siebie"
- Zadanie 1: Odpowiedz na pytanie: Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie? Wypisz rzeczowniki nazywające elementy świata natury. Wskaż czasowniki, które na te zmiany wskazują.
- Zadanie 2: Jaka relacja łączy „niebo” i „ziemię”? Znajdź odpowiedni fragment tekstu i nazwij środek stylistyczny oraz określ jego funkcje.
- Zadanie 3: Znajdź w dostępnych źródłach wyjaśnienie nazw: Kastor i Polluks, Lele i Polele, Litwa, Korona.
- Zadanie 4: Określ symbolikę Wagi. Znajdź gwiazdozbiór Wagi na mapie nieba. Wypisz wszystkie występujące w tekście pary.
- Zadanie 5: Odpowiedz cytatem na pytanie: Po co Bóg „wagi złociste zawiesił na niebie”?
- Zadanie 6: Odpowiedz dlaczego w gminnym zodiaku Lele i Polele zastąpiono Litwą i Koroną?
- Podsumowanie lekcji. Dyskusja na temat: Na czym polega równowaga świata, a z czego rodzą się konflikty?